Sherlock Holmes vyšetruje: Štúdia v červenej

Sherlock Holmes vyšetruje

Moje prvé stretnutie s postavou Sherlocka Holmesa bola v seriáli The Elementary, kde hlavného hrdinu stvárnil Jonny Lee Miller a asistovala mu Lucy Liu. V knižnej podobe máme Sherlocka doma tiež, ale kvôli tomu, že je v obrovskom formáte, som sa do neho zatiaľ nepustila. Preto ma veľmi potešilo, keď vyšla kniha Sherlock Holmes vyšetruje: Štúdia v červenej, ktorá je určená deťom. Doktor Watson si po návrate z Afganistanu hľadá izbu na prenájom. V tom istom čase hľadá spolubývajúceho aj trochu výstredný Sherlock Holmes. Doktor netuší, aká je náplň práce Sherlocka. Postupne však príde na to, že vďaka dedukcii pomáha polícií pri vyšetrovaní. O pomoc ho požiadajú aj tentokrát. Pri vražde. Doktor Watson mu bude robiť spoločníka pri riešení komplikovaného prípadu. Príbeh z pera Sira Arthura Conana Doyla pre detského čitateľa upravila Stephanie Baudet. Rozhodne sa jej to podarilo. Graficky je kniha veľmi dobre spracovaná. Veľké písmená deťom uľahčia čítanie. Jazyk je prispôsobený pre mladého čitateľa. Najviac oceňujem vysvetlenie pojmov, ktoré by deti v tomto veku nemuseli poznať. Napríklad drožka, či telegraf. Deti isto zabavia aj drobné odkazy popri hlavnom texte. Postava Sherlocka Holmesa je fascinujúca. Deti ho postupne spoznávajú. Zisťujú, čo je to dedukcia a ako vďaka nej možno vyriešiť záhadu a dokonca aj vraždu. Je to ten typ hlavnej postavy, ktorá ich ohúri svojou bystrosťou, ale ukáže aj svoje horšie stránky ako je nafúkanosť a arogancia. Niekomu sa môže zdať, že vražda do knihy pre deti nepatrí. Na knihe je uvedený odporúčaný vek od 9 rokov. Ja by som počkala nejaký rok – dva možno aj práve kvôli tomu. Nenájdu sa tu však žiadne násilnosti a veľmi veľa záleží od vyspelosti každého čitateľa. V knihe ide predsa len viac o vyšetrovanie a dolapenie vinníka a spôsob, akým sa to Sherlockovi podarí, jednoducho stojí za to. Táto kniha je prvou zo série Sherlocka Holmesa pre deti a ja sama sa už neviem dočkať ďalších častí. Hlavná postava deti zaujme nielen svojim úsudkom, ale aj výstrednosťami. Vyšetrovanie pomocou dedukcií je fascinujúce a som si istá, že mnohé deti si vďaka knihe začnú všímať detaily, ktoré boli dovtedy pre ne zanedbateľné. Podľa mňa je kniha vhodná od 10 až 12 rokov. Záleží však na čitateľovi.

Drominickacita.sk, 22.2.2022
Pufi a Brunhilda

Pufi a Brunhilda

Necháte sa prehovoriť na detské knižky, aj keď vekovo ste z nich už dávno vyrástli? ?? Ja som opäť neodolala a zrejme sa mi to ani nikdy nepodarí, akonáhle som zbadala, že sa bavíme o mačičkách a čarodejniciach, bolo rozhodnuté. Pufi je magické nechcené mačiatko preliezajúce životom a Brunhilda je čarodejnica, ktorá nutne potrebuje čarovnú mačku na to, aby mohla konečne lietať a naplniť tak svoj sen. Čert by to vzal, aby sa títo dvaja nedali dokopy a nestali sa z nich skvelí priatelia. Milujem príbehy, kde niet záporných postáv a kde nemusím nikoho neznášať a tým pádom vysielať negatívnu energiu všade okolo. Pri čítaní takýchto kníh sa veľakrát hnevám, pociťujem zbytočnú nenávisť k postavám, ktoré ani neexistujú, a zabúdam, že by som sa mala skôr tešiť. Tu sa jednoducho len uvoľním, vypustím z hlavy realitu a nechávam sa unášať láskavou rozprávkou, v ktorej nič nie je nemožné a kde stačí jedno neobyčajné „puf“ a všetko je razom v poriadku. Nedá mi nespomenúť ilustrácie doplnené o drobné veselé textíky a premyslené detaily, z ktorých cítiť, ako veľmi si dala Barbara Cantini záležať, aby vyšperkovala svoj príbeh do dokonalosti. Bavilo ma prechádzať po nich očami, objavovať, čo sa kde skrýva, prekutrávať dom dvoch čarodejníc, hľadať ukryté poklady a schuti sa zasmiať na Pufiho nevydarených pokusoch o kúzlenie. Milučké, krásnučké, ľahučké. Za mňa veľké preveľké odporúčanie.

laska ku kniham, 18.2.2022
Pufi a Brunhilda

Pufi a Brunhilda

Autorku a predovšetkým ilustrátorku Barbaru Cantini malí aj veľkí čitatelia už veľmi dobre poznajú vďaka knihám Mortina. Túto sériu kníh zatiaľ doma nemáme, ale jej novinku Pufi a Brunhilda vám teraz predstavím. Pufi je malý čierny kocúrik, ktorý hľadá domov. Všetci jeho súrodenci už odišli do nových príbytkov, len on zostal sám. Na druhej strane mesta žije Brunhilda. Dievčatko s obrovskými ryšavými vlasmi, ktoré cez deň pomáha v obchode s kvetmi a večer sa z nej stáva čarodejnica. Teda, mala by sa stať. Len k tomu potrebuje čiernu mačku. Podarí sa im nájsť cestu k sebe? Kniha ma zaujala hneď od prvej strany. Obrázky popretkávané krátkymi vetami dokážu dokonale udržať detskú (aj moju) pozornosť. Textu postupne pribúda, ale pribúda aj detská zvedavosť. Autorka píše veľmi pútavo, hravo. Príbeh, ktorý na deti čaká, je mimoriadne zábavný a som si istá, že si ho zamilujú. Deti sa naučia, že aj keď sa môžu cítiť osamelé, niekde na ne určite čaká skvelý priateľ a spriaznená duša. Navyše, netreba sa báť skúšať nové veci. Možno práve tie vás k nej dovedú. Mne sa veľmi páčilo, ako sú obrázky doplnené o rôzne nápisy či vysvetlenia. Vďaka tomu kniha deti udrží na stránkach o čosi dlhšie. Budú so záujmom študovať všetky detaily. Keď už sme pri obrázkoch, tie sú úžasné. Čarodejnícky temné, ale hravé a veselé. Dievčatko Brunhilda je stvárnene naozaj jedinečne. Páčia sa mi detaily, ktoré je vidno najmä pri obrázkoch domu a izieb. Rôzne knihy, papieriky či rastlinky. Jednoducho všetko, čo patrí k správnej čarodejnici. Čaro neočakávaného je prvým príbehom na dobrodružnej ceste Pufiho a Brunhildy. Deti ich v tejto knihe spoznajú, som si istá, že si ich obľúbia a na ďalšiu knihu budú čakať rovnako nedočkavo ako ja. Vekové odporúčanie na knihe je od 6 rokov. Ja si myslím, že by zaujala aj o rok menšie deti. Obrázky sa im budú páčiť. Ale nielen tie. Príbeh je vtipný, hravý a zasmejú sa na ňom nielen deti, ale aj ich rodičia.

Drominickacita.sk, 17.2.2022
Pufi a Brunhilda

Pufi a Brunhilda

Vydavateľťvo Fragment prichádza so super novinkou na knižný trh. Je ňou naozaj parádna čarovná kniha o malom čiernom kocúrikovi a strapatej ryšavej čarodejnici z dielne Barbary Cantini, autorky bestsellerovej série knižiek o Mortine. Kocúrik Pufi sa narodil so svojimi tromi súrodencami v starom košíku na ulici. Keď vyrástli, každý z nich si našiel svojho majiteľa. Len Pufi ostal sám. Snažil sa nájsť kade-tade nejakého človeka, ku ktorému by patril. Na druhej strane mesta zas žilo ryšavé strapaté dievčatko menom Brunhilda. Cez deň robila v kvetinárstve na rohu, ale večer bola mladou čarodejnicou. Prichádzal jej veľký deň, kedy sa za splnu mesiaca musí previezť na metle so svojou mačkou a stane sa z nej tak ozajstná plnohodnotná čarodejnica. No háčik bol v tom, že práve mačka jej chýbala. Cesty Brunhildi a Pufiho sa skôr či neskôr stretnú. A aké dobrodružstvo spolu zažijú? To vám už neprezradím. Prezradím len to, že toto nebude jediná knižka s ich dobrodružstvami. Určite sa môžeme tešiť na ďaľšiu. Knižka je odporúčaná pre čitateľov od 6 rokov. A tu musím podotknúť, že sa veľmi páčila aj Dorotke, takže pri nej určite obsedia aj mladšie detičky. Zároveň plno krásnych ilustrácií na každej stránke vtiahnu poslucháča priamo do deja a obohatia tak celé čítanie.

dotkine_knizky, 11.2.2022
Gustáv Chmúrny a zlodej ľudí

Gustáv Chmúrny a zlodej ľudí

Máte chuť na poriadnu dávku rozkošnosti? V tom prípade vám môžem len odporúčať Gustáva Chmúrneho a zlodeja ľudí, ktorý si získal moje srdce. Už anotácia znela veľmi sľubne, bola som pripravená na podivuhodnú mačku, tiene, ktoré sa správajú inak ako ich majitelia, zvláštneho chlapca, na ktorého sa budem báť po tme čo i len pomyslieť, no k tomu všetkému som dostala ešte aj milučký zážitok vo forme žiarivých očičiek, napínavého deja a nečakaného odhalenia. Musím povedať, že ide o jeden z tých najčarovnejších príbehov, čo som kedy čítala. Celú dobu som mala na tvári široký úsmev, doslova som sa vyžívala v v jednotlivých scénkach a najviac som si zamilovala postavu vždy opatrného otca, ktorý sa o svoje dve dcéry tak neuveriteľne bál, až im kázal pri prechode cez cestu pozerať sa aj hore, keby tam náhodou núdzovo chcelo pristáť lietadlo, a ktorý sa živil tým, že varoval ľudí, do akého nebezpečenstva sa môžu dostať – teda bol profesionálnym ustráchancom (vedeli ste, že si môžete vypichnúť oko visačkou na matraci?). Celkom mi pripomínal mňa. Nádherný zážitok, veľa sa nasmejete, možno sa občas aj zľaknete, keď po vás pôjde zlodej ľudí alebo vás vlastný tieň, no v prvom rade si užijete príbeh. Jediná výčitka a to mierená vydavateľstvu – prečo u nás ešte nevyšlo zvyšných 5 častí? O takomto čase som ich už chcela mať v košíku.

laska ku kniham, 25.10.2021
Marvel: Mýty a legendy

Marvel: mýty a legendy

áto kniha bola skvelá! Totálny must-read pre každého milovníka Marvelu. Dozvedela som sa tu hrozne veľa o minulosti a vzniku rôznych známych (z filmov), ale aj neznámych hrdinov alebo záporákov. Veľa rôznych spojitostí s reálnym svetom alebo reálnymi udalosťami ma prekvapilo a vďaka takýmto zaujímavostiam ma to veľmi bavilo. ?? Kniha sa čítala veľmi dobre, hoci som si niekedy musela niečo prečítať viackrát, aby som si vytvorila súvislosti. Preklad je podľa mňa taktiež úplne super. Ilustrácie v tejto knihe sú nádherné. Menšie alebo väčšie sa nachádzajú na každej jednej strane, čo bolo úžasné, pretože krásne dopĺňali zaujímavé príbehy a rozprávania. Rôzne ilustrácie sú taktiež nakreslené rôznym štýlom, čo je za mňa fakt skvelé a zaujímavé. Páčili sa mi aj prepojenia s reálnym svetom a rôzne nové Marvel svety ako napríklad Atlantída alebo svety z legiend v Číne. Veľmi rada by som si pozrela filmy z týchto prostredí. Dúfam, že aspoň nejaké raz uvidím. Skvelé bolo aj prepojenie gréckej mytológie s Marvel hrdinami a taktiež rôzne nepokoje a bitky medzi Asgardom a Olympom. Naozaj úžasne vymyslené. ?? A nesmiem zabudnúť na spojenie reálnych osobností alebo teda v tomto prípade vedcov so svetom Marvel. Našla som tu príbehy, ktoré zahŕňali Leonarda da Vinciho alebo Newtona. Celkovo túto knihu veľmi odporúčam milovníkom Marveloviek, pretože si určite prídu na svoje. Kniha je spracovaná veľmi krásne, má úžasné ilustrácie a ešte lepšie príbehy. Poklad v knižnici každého milovníka Marvelu.

books_by_sashka, 8.4.2021
Bol raz jeden život - Srdce

Bol raz jeden život - srdce

Deti sú veľmi zvedavé, zaujíma ich mnoho vecí. Jednou z nich sú aj otázky o fungovaní tela. Nie vždy im vie dospelý človek odpovedať na všetko týkajúce sa tajomstiev dokonalého ľudského organizmu. Podať prvú pomoc prichádza komiksové spracovanie kultového francúzskeho animovaného seriálu Bol raz jeden život. Autormi pôvodnej predlohy sú scenárista Albert Barillé a ilustrátor Jean Barbaud. Krásne ilustrovanú knihu vydalo vydavateľstvo Fragment. Maestro, Hemo, Globínka a ďalší priatelia prevedú malých čitateľov vzrušujúcou cestou zo srdca do pľúc a späť. Prekonajú mnoho nástrah, či už vďaka upchatej cieve alebo zákerným škodlivým mikroorganizmom. Vírusy a baktérie totiž číhajú za každým rohom. Ako to, že naše telo si s nimi vie zvyčajne poradiť? Ľudské srdce je najdokonalejší stroj na svete, najvýkonnejšia pumpa, ktorá dokáže za minútu prečerpať päť litrov krvi. Páni! To je takmer osem tisíc litrov za deň. V komikse sa dočítate, že za osemdesiat rokov života vykoná v priemere tri miliardy úderov. Podobných informácií je v knihe mnoho. Deti sa trošku zoznámia aj s históriou. Tomu, že v tele existuje krvný obeh, ľudia uverili len pred zhruba tristo rokmi. Neuveriteľné! Dovtedy každého, kto s podobnou myšlienkou prišiel upálili na hranici alebo vysmiali. Knižka plná červených krviniek s bublinkami vzduchu alebo oxidu uhličitého v batôžkoch bude pre deti fascinujúcim čítaním. Zoznámia sa taktiež s lymfocytmi vo futuristických „dronoch“, s poručíkom Bacuľkom – šéfom bielych krviniek ale aj chlpatými toxínmi. Pán, ktorý hazardoval so svojím zdravím, napchával sa nezdravými jedlami, fajčil a pil, je príkladom nesprávnej životosprávy a len tak tak vyviazne so slabým infarktom. Komiks môže byť vynikajúcou názornou pomôckou pri objasňovaní záhad ľudského tela deťom. Milé farebné ilustrácie sú verne zachované podľa pôvodného seriálu. Pamätníci si určite spomenú na slová piesne, ktoré zneli v úvode každej epizódy. Pre tých, čo ich nepoznajú, nech sa páči prekvapenie.

sietovka.sk, 15.9.2020
Veľká kniha eko aktivít

Veľká kniha eko aktivít

Nie je to tak dávno, čo som vám predstavila veľmi užitočnú knihu o záchrane našej planéty s názvom Chráňme našu planétu. V krátkom čase po tejto knihe vyšla ďalšia, vďaka ktorej si môžu deti zopakovať získané informácie. Ide o knihu Veľká kniha eko aktivít, ktorá vyšla vo vydavateľstve Fragment. Keďže mám ešte malé dieťa, tak netuším, ako sú na tom školy a učenie ohľadom ekológie. Verím však, že existujú minimálne krúžky, kde sa deti zaoberajú tým, ako pomôcť našej planéte. Ak niečo také školy majú, tak práve táto kniha je priam ideálna ako pracovný zošit. Kniha sa venuje najdôležitejším problémom, ktoré ničia našu planétu. Ide o témy odlesňovania, recyklácie, obnoviteľných zdrojov alebo úspory vody. Ku každej téme a úlohe nájde dieťa aj množstvo zaujímavých a užitočných faktov. Aktivity, ktoré v knihe nájdete, sú zamerané nielen na vedomosti o životnom prostredí, ale deti si precvičujú aj počty, pamäť či pozornosť. Deti pomáhajú nájsť včielke cestu do úľa, pomáhajú smetiarskemu autu vysypať všetky nádoby na odpadky s čo najkratšou trasou, deti sa naučia, ktoré plody rastú nad zemou a ktoré pod zemou. Budú skúmať ľadovce, ale stanú sa z nich aj inštalatéri, ktorí nám pomôžu ušetriť vodu. Aktivít v knihe je viac ako sto a každá je mimoriadne zaujímavá a zábavná. V závere si deti môžu urobiť test, ako ekologicky sa správajú. Aj vďaka nemu zistia, či ešte môžu urobiť viac pre ochranu prírody, alebo sú už ekologickí profíci. V knihe nechýba ani veľký kvíz, kde si deti môžu zopakovať všetky informácie, ktoré sa počas aktivít dozvedeli. Musím sa priznať, sama som pri niektorých aktivitách zaváhala. Niektoré úlohy sú ľahšie, iné potrebujú viac času a rozmýšľania. Nemusíte sa však báť, že by ste niečo vypracovali zle. Kniha ukrýva aj riešenia a môžete deťom výsledok skontrolovať, prípadne im s úlohami pomôcť. Kniha je určená pre deti od 8 rokov. Ja by som ju odporučila deťom okolo 10 rokov. Práve z dôvodu, že niektoré úlohy sú zložitejšie. Veľká kniha eko aktivít je skvelá voľba pracovného zošitu pre deti, ktoré sa zaujímajú o ekológiu a ochranu životného prostredia. Takisto pomôže aj rôznym ekologickým krúžkom v školách. Zábavnou formou sa deti naučia množstvo informácií a naučia sa lepšie chrániť svoju planétu. Okrem toho si precvičia logické myslenie, počítanie a v neposlednom rade pozornosť. Toto všetko ešte umocňujú pekné farebné ilustrácie. Veľmi odporúčam.

Drominickacita.sk, 19.4.2020
10 odvážnych expedícií

10 odvážnych expedícií

Ako ďaleko, vysoko, či hlboko dokáže zájsť človek, ktorého poháňa túžba po dobrodružstve, alebo jednoducho zvedavosť? Zdá sa, že na túto otázku neexituje odpoveď. Aj kniha 10 odvážnych expedícií hovorí o mužoch a ženách, ktoré sa nebáli prekonať nemožné a splnili si svoj sen. Kniha ponúka výber príbehov ľudí, ktorí zdolali dovtedy neprekonané prekážky a dostali sa do tých najodľahlejších kútov sveta. Alebo sa im podarilo niečo, čo ešte nikomu predtým. Amelia Earhart preletela ako prvá žena Atlantický oceán, Niel Armstrong bol prvý človek na Mesiaci, šerpa Apa má za sebou najviac výstupov na Mount Everest. Jednotlivé príbehy sú písané zaujímavým štýlom. Čiastočne dokument o úspechoch, úskaliach aj zlyhaniach, čiastočne napínavé dobrodružstvo. Aj formou je kniha nevšedná. Texty pôsobia ako reportážne články. Rozdelenie do dvoch “novinových” stĺpcov pridáva na vizuálnej príťažlivosti a trochu uľahčuje čítanie. Práve vďaka tomuto fajnému mixu knihu často odporúčame pre decká, ktoré si nevedia nájsť cestu ku knihám. Ale aby som nespomínala len formálnu stavbu, samotné príbehy sú tiež vynikajúce. Nie je to len prvoplánová motivačná literatúra v zmysle, že stačí len chcieť a dokážete nemožné. Veru nie, hrdinovia knihy často bojujú o život. Musia sa vzdať smelých plánov, aby sa mohli zo svojich šialených ciest vrátiť živí. Často je ich úspech opisovaný ako tímová práca. A niekedy ponúkajú príbehy vhľad do iných problematík (Dian Fossey bojuje proti pytliackemu lovu ohrozených goríl, šerpa Apa upozorňuje na ťažký život nepálskych ľudí, ktoré často musia robiť nosičov pre horolezcov). Nórska autorka Pia Stromstad ponúka pomerne realistický pohľad na príbehy známych dobrodruhov. Pomerne preto, lebo kniha je predsalen určená pre decká od 10 rokov. K tejto vekovke sa hodia aj farebne štylizované ilustrácie Tronda Bredesena. Povedala by som že “cool”, ale čo ja viem, aké výrazy dnešné decká používajú? Ak potrebujete knihu pre svojho potomka, ktorý rád sleduje odvážnych youtuberov (cestovateľov, parkouristov a všetkých tých bláznov, čo sa vrhajú do každej výzvy), skúste to s 10 odvážnymi expedíciami. Nebudete ľudotovať. Pobaví sa a dozvie sa aj pár vecí o živote tých najvytrvalejších odvážlivcov.

pampuch.sk, 1.2.2020
Dievča v modrom plášti

Dievča v modrom plášti

Ďalšia knižka, ktorú som si so sebou pratala na dovolenku, bola práve táto. Jedna z tých posledných síce, ale aj tak. No a musím sa priznať, že neviem, čo si myslieť. Vojna bola nie zas až tak dávno, no ja som ju nezažila, je to niečo, čo poznám len z dokumentov a z rozprávania. Viem o nej a počula som nejednu spomienku na toto nešťatné obdobie, videla som nespočet následkov, ktoré po sebe zanechala, no všetko tak nejak z diaľky. Nikdy som nemala pocit, že by sa ma priamo týkala. Práve pre to, že som ju nezažila z tesnej blízkosti. Viem, čo sa dialo, dostalo sa ku mne množstvo príbehov od ľudí, ktorí nehodnotili toto obdobie nijak kladne. No pri tejto knižke som mala pocit, že som priamo tam. Že sa skrývam a utekám, že plačem a kričím,... Že tento príbeh je niečo viac. Asi pre to, lebo to bola prvá takáto knižka, čo som čítala, preto som sa na ňu tak tešila. Nosí v sebe niečo, čo ma nútilo dívať sa na ňu oveľa osobnejšie. Vedela som, že vojna sa netýkala len Nemecka, nás a kdekoho ešte, no nikdy som si pred oči nepredkladala obraz spustošeného Holandska. Týkala sa aj ľudí, ktorí by sa pri správnom dodržovaní zákazu vychádzania možno ani báť nemuseli. No žijeme ako spoločenstvo a je zrejmé, že si budeme chcieť pomáhať. Že nie je fér, aby sme sa k sebe správali ako zvieratá. Bolo milé vidieť, že aj ľudia, ktorí neboli židovského pôvodu a nepoznali ľudí z deportačných centier, sa strachovali, chceli spraviť niečo dobré a zachrániť čo najviac ľudí, ktorí za nič nemohli. No a nie len židia prichádzali o svoje životy, no i obyčajní naverbovaní vojaci, ktorí položili svoje životy za vidinu víťazstva. Práve takýto príbeh ponúka táto knižka. Priamo z Amsterdamu. Tento príbeh rozpráva dievča menom Hanneke. Nežije zas až taký poctivý život, no je mladá a robí, čo najviac môže, aby pomohla svojej rodine. Oficiálne robí v pohrebníctve menšie administratívne veci, no jej hlavnou zárobkovou činnosťou je rozvážaťpodpultový tovar a zháňať veci, ktoré sa už v tej dobre tak ľahko kúpiť nedali. Práve týmto spôsobom sa raz ocitne na návšteve u zákazníčky, ktorá ju požiada o veľmi zvláštnu vec. Nájsť dievča, ktoré utieklo pred vojakmi, ktorí zabili jej rodinu. Mnohí sa skrývali a nevedno, ako sa ich životy skončili, keď skončila knižka, keď skončila vojna. Táto knižka nie je o strachu, bolesti, skrývaní, čučaní, či odboji. Je o láske, priateľstve, odhodlaní niečo urobiť a o odvahe niečo aj reálne urobiť. Hanneke často rozpráva o svojom mŕtvom priateľovi, ktorý odišiel brániť krajinu, no zahynul. Často naňho myslí a nedá sa zabudnúť, pretože sa jej do cesty pripletie jej brat. Čaká ju nemálo ťažkých a nebezpečných rozhodnutí, no aj napriek tomu obstojí, aj keď so smutným koncom. Ale také asi sú tieto príbehy, o smutnom osude tohoto obdobia. Tento príbeh sa ma pevne držal a nútil ma premýšľať a ďakovať, že žijem, kde žijem a kedy žijem. Pátrala so spolu s Hanneke, hľadala som vodítka a premýšľala asom s ňou. Váhala som s ňou a bála som sa. Chcela som pomôcť a spraviť niečo osožné. Obľúbila som si snáď všetky postavy okrem cudzích vojakov v meste. Obdivovala som toto dievča za to, čo všetko muselo urobiť a ako dobre sa naučila klamať, aby niekomu pomohla a chránila tak aj samú seba. Vedela som, prečo na začiatku váhala, ja yb som tiež nesúhlasila. no odhodlala sa a vstúpila do lepkavej pavučiny nepekného času, na ktorú by nikto z nás nemal zabudnúť. Po tomto viem, že dobrí ľudia existovali a snáď nejakí existujú aj dnes. A ak sa budeme chovať ako ignoranti, v ďalšej vojne by sme pozabíjali jeden druhého, no mali by sme sa chrániť a pomáhať si, postaviť sa krivde. Snáď žiadna už nikdy nepríde. Táto knižka mi dala veľa, čítala sa super ľahko a budem ešte dlho spracovávať, čo obsahovala.

nakridlachknih.blogspot.cz, 19.8.2018